söndag 11 september 2011

Åk 9: Muntlig övning med reflexiva verb

¡Hola! Aquí tenéis dos personas que hablan: A y B
Los que se sientan a la izquierda son A (José) y los que se sientan a la derecha son B (María).
La B empieza a hablar (María)

¡Buena suerte!
/Lana




A: DIALOG MED REFLEXIVA VERB & PERFEKT PARTICIP & FRAMTID

María:      Buenos días, José! Has dormido bien?
José:       Ja, jag har sovit ganska bra. Och du?
María:      Bien, gracias, pero me he acostado demasiado tarde.
José:       Vilken tid har du gått och lagt dig?
María:      A medianoche. Y me he despertado a las cinco. Esta noche me voy a acostar (även voy a acostarme) temprano.
José:       Jag steg upp (jag har stigit upp) klockan 7.30. Sedan har jag duschat och klätt på mig. Jag ska snart ge mig av till skolan.
María:      Tengo que maquillarme y arreglarme el pelo. Luego me voy al colegio también.
José:       Vamos al cine esta noche?
María:      Ja, det är en bra idé! Vi ses efter skolan!
José:       Ja, vi ses! Hej då!
María:      Hasta luego!


_________________________________________________________________________________


















_________________________________________________________________________________

B: DIALOG MED REFLEXIVA VERB & PERFEKT PARTICIP & FRAMTID

María:      God morgon José! Har du sovit bra?
José:       Sí, he dormido bastante bien. Y tú?
María:      Bra, tack, men jag gick och lade mig (jag har gått och lagt mig) alldeles för sent.
José:       A qué hora te has acostado?
María:      Vid midnatt. Och jag vaknade (jag har vaknat) klockan 05.00. I kväll ska jag gå och lägga mig tidigt.
José:       Me he levantado a las siete y media. Después me he duchado y me he vestido. Pronto me voy al colegio.
María:      Jag måste sminka mig och göra i ordning håret. Sedan ger jag mig också av till skolan.
José:       Ska vi gå på bio i kväll?
María:      Sí, es una buena idea! Nos vemos después del cole.
José:       Sí, nos vemos! Hasta luego!
María:      Hej då!

Inga kommentarer: